vrijdag 28 november 2014

Restauratie Super Twin 5: klaar!

De restauratie van de Super Twin is klaar. Wat ik gedaan heb:
  • Buizen vervangen met uitzondering van de zeldzame en dure 6C10 triple triode. Omdat het distortion circuit eruit is kan ik hem in de toekomst nog vervangen door een 12AX7.
  • Elco's en caps vervangen.
  • Distortion circuit losgekoppeld (zit er nog wel in).
  • De distortion potmeter/schakelaar gebruikt om de NFB van de eindtrap regelbaar en uitschakelaar te maken. De 100K waarde is eigenlijk 5 keer te groot, maar het werkt goed.
  • Tweede versterkerstrap: de 820R kathodeweerstand voorzien van 25µF bypass cap. De preamp is nu iets te oversturen.
  • Reverb recovery: bypass cap verwijderd. Reverb is daardoor beter regelbaar.
  • Power switch aangebracht.
  • Faceplate zo goed mogelijk gerestaureerd. Helemaal plat krijg ik hem niet meer, maar hij is er een stuk mooier van geworden.
  • Hardware deels vervangen, rest schoongemaakt.
  • Kast voorzien van nieuw tolex en speakerdoek.
Alles werkt naar behoren en de amp breekt nu ietsje eerder op, zij het dat het in de eerste plaats een cleane amp is. Hij klinkt nu uitstekend met gitaar maar ook met m'n net aangeschafte Rhodes piano! Het is fijn dat hij goed stil is, ook in de huiskamer goed bruikbaar dus.
Ik kan er ook nog een basversterker top van maken. Electronisch gezien is dat niet een heel grote klus: in de 5-bands EQ moeten enkele caps aangepast (vergroot) worden, en de trap voor de PI moet aangepast. Ik moet dan wel een andere kast maken, dat is beduidend meer werk! Maar ik denk dat ik hem zo maar houd. Het was een geslaagd project en de amp is weer zo goed als nieuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten