maandag 17 november 2014

Restauratie Super Twin 3: Elco's weerstanden & buizen

Vandaag kwamen de spullen binnen voor de restauratie. Ik ging eerst aan de slag met de voeding elco's. Het was nog even puzzelen want de nieuwe zijn iets groter. Het kapje moet ik nogmet afstandsbusjes er weer opzetten. Hieronder zie je de situatie voor en na:

Vervolgens voorzag ik de 6 eindbuisvoeten van nieuwe weerstanden. De helft was verkoold dan wel door midden, of allebei. Een trieste toestand. Het was zoeken met de soldeerbout tussen de dradenspaghetti:
Maar uiteindelijk zaten de nieuwe weerstanden erin.

Tenslotte gingen de nieuwe buizen erin en dan: stekker erin. Geen vonken, geen rook, maar.... ook geen geluid. Ik mat de voedingsspanningen en die waren goed.
Met een signaalgenerator werkte ik van achter naar voor de amp af. De eindtrap en fasedraaier waren in orde. Ook de twee trappen voor de fasedraaier werkten. Verder naar voren, voor de 5-bands EQ was het afgelopen.
Nu zitten er twee aparte en zeldzame buizen in deze amp: de 6C10 is een triple triode die bijna niet meer te krijgen is, en dan alleen nog voor veel geld. De 6CX8 is een combi triode-eindpentode, die veel in TV's gebruikt is. Volgens internet is hij equivalent aan de ECL 84 en die had ik ook besteld. Blijkbaar is dat een foutje, want deze buis gaf de problemen. Toen ik de oude 6CX8 erin zette, gaf de amp geluid. En hoe!
Even met de hum balance en tube matching pot instellen en hij is muisstil. Dat geeft hoop!

De volgende stap is het vervangen van de pots en overige caps. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten