vrijdag 14 november 2014

Restauratie Super twin 2: ontmantelen


Eerst maar eens het chassis eruit. Daar wordt direct de oorzaak van de genoemde brandlucht helder: een gridstopper weerstand van een eindbuis is totaal verkoold. Waarschijnlijk kortsluiting in de buis. Van een andere buis was de schermrooster weerstand finaal doormidden. Ik heb alle spanningen gemeten met als referentie onderstaand schema, en die kloppen allemaal heel behoorlijk. Dat geeft goede moed!
Ik ga in eerste instantie de buizen, de elco's en de potmeters vervangen, daarna eventueel nog de andere caps. Dat levert direct een paar problemen op:

  • Eén van de buizen is een 6C10, een zeldzame triple triode, die niet meer gemaakt wordt en bijna niet meer te krijgen is. En dan nog tegen een hoge prijs. Hij doet het nog goed, dus die laat ik even zitten.
  • De potmeters van de 5-bands EQ hebben een centertap, zie hierboven. Deze potmeters zijn niet meer verkrijgbaar. Ze kraken niet, dus ook die laat ik maar even zitten.
  • de 6 6L6GC eindbuizen zijn een flinke kostenpost, maar daarin heb ik eigenlijk geen keus.



Ik haal alle hardware van de kast. Ik verwijder de speakers en de galmveer. Wat een stof! De galmveer in de kunstleren zak is echter nog als nieuw. De meeste hardware is echter te verroest om nog schoon te maken. Die bestel ik dus ook.


Tenslotte trek ik met beleid het beschadigde tolex van de kast. Dat gaat beter dan verwacht. Ik verwijder het kapotte speakerdoek. Ik maak alles schoon, schuur de kast op en voorzie alles van een nieuwe laag matzwarte verf.

Zodra de nieuwe spullen binnen zijn kan ik aan de slag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten