dinsdag 4 februari 2014

Firefly 3 Watt amp


De Firefly is een 1 Watt huiskamer versterkertje van de AX84 site, een must voor zelfbouwers. Het basisschema is zeer eenvoudig met een 12AX7 pre amp buis en een zogenaamde zelf split 12AU7 push pull eindtrap. Hierbij is geen fasedraaier nodig, wat de amp zeer eenvoudig maakt. Bijzonder is een extra 12AX7 in een cascode schakeling (de buizen staan als het ware bovenop elkaar), die een extra schakelbare "boost" trap vormt.
Ondanks de 1 Watt is het een scheurmonstertje dat nog een hoop kabaal voortbrengt. De uitdaging voor mij was om het geheel in een zo klein mogelijke behuizing te bouwen, zonder dat dat problemen zou opleveren met oscillatie etc. Dat is gelukt:



Rechts zie je de voeding en links daarnaast de schakeling zelf. Ik bespaarde vooral op ruimte door de buisvoeten aan dezelfde kant te plaatsen als de potmeters. Het was nog een heel gedoe om alles in een goede volgorde te plaatsen.



Een nadeel van het kleine vermogen is, dat de amp heel snel begint te oversturen. Eigenlijk komt er geen echt clean geluid uit. Ik verving de eindbuizen door een ECC99 en verkleinde de kathodeweerstand naar 270 ohm. Daarmee werd het vermogen 3 Watt en komt er ook redelijk clean geluid uit. 

Ik maakte een line out met een spanningsdeler van 10K en 1K weerstanden op de speaker uitgang. Een 8 ohm 5 Watt weerstand vangt het vermogen op als er geen speaker is aangesloten. Op die manier kan ik de Firefly ook als preamp gebruiken.

Het geluid is behoorlijk vet. Te vet voor m'n hollow body. Ik verkleinde een koppelcondensator en plaatste een "bright cap" over de volume potmeter. De ontkoppel condensator over de eerst trap maakte ik schakelbaar voor een nog cleaner en minder bassig geluid. Niettemin kun je er nog steeds enorm mee scheuren! Eigenlijk nog steeds teveel, daarom verving ik de 12AX7 in de "Boost" schakeling door een 12AU7, die minder versterking heeft. Precies goed nu!

Het uiteindelijke schema vind je bovenaan dit bericht. Een leuk versterkertje en een geslaagde poging tot efficiĆ«nt bouwen dus! Alleen die oranje kleur... Tja.... Ik wilde eens iets anders. 

1 opmerking:

  1. Leuke blog!! Ik heb ook een FireFly gebouwd met een ECC99. Heerlijk ampje en gaat hard genoeg voor in de kroeg... Met P90's is het voorversterker gedeelte nog te doen met een 12AX7. Ik denk dat ik ook ga experimenteren met een 12AU7 o.i.d.
    Ik zie dat je ook een Hammond 125A gebruikt. Ik werd er op gewezen dat ie een maximale bias stroom van 25mA als specificatie heeft. Ik heb daarom een kathodeweerstand van 390R moeten gebruiken om hem onder de 25mA te krijgen (59% biasinstelling)... Hier is mijn verslag:
    http://music-electronics-forum.com/t39374/
    groet,
    Mark

    BeantwoordenVerwijderen