vrijdag 7 februari 2014

Update 9 Dijnselburg amp



Even een update van de Dijnselburg amp. Het project heeft even stil gelegen vanwege de andere projecten (zie elders), maar ook omdat er een lastige bug in zat. Ik heb de voeding, de eindtrap met fasedraaier en de 4 pre amps af. Wat ik nog moet doen is de toonregeling en de bijbehorende recovery stage bedraden. Ik heb één EF86 pre amp aangesloten op een input en op de fasedraaier (via een extra trap) om te testen. Er kwam een keiharde brom uit. De verschillende spanningen waren wel okee. Ook het signaalpad en de regelbare bias schakeling waren in orde. Geen fysiek waarneembare fouten dus...

Ik heb hem een tijdje laten liggen en ineens herinnerde ik me van een eerder project ook zo'n probleem. Toen was ik vergeten de gloeispanning via 2 100 Ohm weerstanden te aarden. Ik dacht dat dat niet nodig was, omdat hier op de trafo naast de gloeispanningsdraden een derde draad naar aarde liep in het origineel. Ik ben er toen van uit gegaan dat de gloeispanningswikkeling een centre tap had, en dan zijn die weerstanden dus niet nodig.

Dat was dus niet zo. Die draad naar aarde vormt waarschijnlijk de afscherming/aarde van de trafo zelf. Toen ik de gloeispanning via 2 weerstanden aardde, was het probleem opgelost en gaf hij een krachtige heldere sound nadat ik de bias goed had ingesteld. Wel is het zo dat de twee eindbuizen zowel mechanisch als elektrisch zeer ongelijk zijn. Feitelijk moeten die vervangen worden, maar ja....., kosten....




Hij staat weer even op de plank. Ik twijfel of ik helemaal af wil maken met gebalanceerde microfoon ingangen en al. Sowieso was het slopen en weer opbouwen een goede leerschool voor de restauratie van de Hiwatt DR103 kloon, die ik daarna aanpakte. Maar het is geen amp, die ik regelmatig zal gebruiken. We zullen zien....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten