zondag 16 februari 2014

48V phantom power

Ik ben bezig met een buizen microfoon voorversterker. Een project met weer een heel aantal nieuwe uitdagingen. Eén daarvan is dat hij geschikt moet zijn voor condensator microfoons, die gevoed moeten worden met 48V phantom power. En om de preamp zo stil mogelijk te krijgen wil ik de gloeispanning gelijkrichten. Dat laatste is niet zo lastig. Ik koop voor 2 tientjes een gestabiliseerde voedingsmodule van 12 Volt/1,5A. De vier 12AX7 buizen kun je voeden met 12 Volt (eigenlijk 12,6V) en dan gebruiken ze samen 0,6A. Het is niet meer dan een klein zwart blokje. Voor de zekerheid zet ik er een 470µF elco achter.



De 48V voeding bouw ik zelf. Ook dit is een gestabiliseerde voeding en omdat hij maar zeer weinig stroom hoeft te leveren (ca 10mA) kan ik volstaan met een compact print transformatortje, gelijkrichter, 3 elco's, een spanningsregelaar, een trim potmeter, een weerstandje en een veiligheidsdiode. Dit is het eenvoudige schema:



Ik moet even wennen aan het werken met zo'n printplaatje, maar het zit vrij snel in elkaar en het geheel levert keurig 12 Volt en 48 Volt. Voor de hoogspanningsvoeding van de buizen koop ik bij Tube Town in Duitsland een bouwpakketje, dat je zo in elkaar soldeert, en een ringkern trafo die 200V levert:



En daarmee zijn de 3 voedingen voor het project af. In een volgende post meer over de preamp zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten