In deze tijd van digitale multi-effects met 1000 verschillende galmen zou je bijna vergeten dat het allemaal begonnen is met galmkelders, galmgaten en galmveren. Grote studio's hadden galmkelders met daarin een speaker en een microfoon opgesteld. The real thing dus! Iets kleinere studio's hadden galmgaten: een grote metalen plaat van ongeveer een vierkante meter, opgehangen in een kist aan veren. Aan de ene kant een luidsprekerelement erop geschroefd, aan de andere kant een microfoon element.
Moest het draagbaar zijn, dan kwam de galmveer in beeld: een licht gespannen veer (vaak 2 of 3 verschillende veren). Aan de ene kant aangedreven door een klein luidspreker element: een spoeltje met een magneet. Aan de andere kant een bijna identiek element dan als dynamische microfoon dienst deed en het galmsignaal oppikte. Het luidspreker element werd aangedreven door een kleine eindversterker van ca. 1 watt, en het galmsignaal werd opgekrikt met minstens 1 versterkertrap.
Begin jaren '60 bracht Fender zo'n verengalm uit. In eerste instantie voor in de studio, was het een los, apart apparaat. De amp die de galmveer aanstuurt lijkt enorm veel op de 5F1A Champ, zij het met gereduceerd vermogen. Een output traffotje verlaagt de impedantie, net als bij een luidspreker. Het uitgangssignaal van de veer gaat door een 12AX7 trap om versterkt te worden. Het originele droge signaal gaat door de andere helft van deze buis, geschakeld als kathodevolger. Vervolgens worden droog en galm signaal gemixt.
Het apparaat heeft drie regelaars:
- Dwell: hiermee regel je het volume van de eindtrap, oftewel hoeveel signaal er naar de veer gaat. Hiermee wordt de klank van de galm aanzienlijk veranderd.
- Tone: meer of minder hoge tonen in het galmsignaal.
- Mix: de verhouding tussen droog signaal en galm signaal.
Ik heb het chassis en de onderdelen los besteld. Geen bouwpakket deze keer. Zelf het turretboard ontwerpen en ruimte laten, want ik wilde een tremolo schakeling toevoegen, zie het schema hierboven. En daarmee twee knoppen: Speed en Intensity. Het integreren van de tremolo was nog lastig. Hij doet het, maar nog niet zoals ik wil. Dat wordt nog even knutselen dus. De klank van de galm is uitstekend en met meer variatie dan bij een gitaarversterker met maar 1 knop. Lekker vintage en een fijn leerproject op weg naar steeds meer zelf ontwerpen (en mooiere kastjes bouwen!).
Hieronder nog wat bouwfoto's:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten