Fender "Deluxe" 5E3 met reverb en dubbele EQ

Ik wilde al langer een oefenversterker voor thuis maken voor gitaar. Een combo moest het worden met een Celestion 12 inch Greenback speaker. De 5E3 "Deluxe" is een eenvoudig ontwerp van de jaren '50, dat veel in studio's en klei ere optreden gebruikt werd/wordt. Alle versterkers uit die tijd hadden meerdere ingangen omdat het gebruikelijk was dat meerdere bandleden over 1 versterker speelden. Zodra hij echter overstuurt (en dat wil je), dan klinkt dat niet meer. De beiden kanalen (normal en bright) klinken verschillend en omdat gitaristen die verschillende sounds wilden mixen, werden de ingangen doorverbonden met een korte kabel. Ik heb de beide ingangen intern parallel geschakeld door de roosters van de eerste buis door te verbinden en dus heb je dan één ingang. De eerste buis 12AY7 verving ik door een 12AX7, die meer gain geeft.


Verder is het leuk als van beide kanalen de toon geregeld kan worden en ik vond bovenstaand schema, dat verschillend klinkende toonknoppen heeft op elk kanaal. Verder zette ik een master volume van 1MA vlak voor de kathodyne fasedraaier. In het chassis liet ik ruimte vooreen extra buisvoet voor het geval ik nog iets zou willen. Het versterkertje bleek uitstekend te klinken en nog loeihard te gaan ook! In de oefenruimte kon ik makkelijk meekomen met een grote band, met headroom over!

Ik besloot een reverb toe te voegen. Dat leverde twee problemen op:
  1. Ik had het compacte kastje voor het combo met de 12 inch Celestion al gemaakt. Een lange veergalm paste daar niet in....
  2. Ik had maar één plek voor een buisvoet. Een normale reverbschakeling heeft een dubbele 12AU7 die ongeveer 1 watt levert in de reverbdriver en een halve 12AX7 als "recovery", d.w.z. om het kleine signaal dat uit de galmveer komt weer te versterken.
Gelukkig kan het ook met één enkele buis, zie bovenstaand schema. Het leuke is, dat je zowel de drive van de reverb als de return kunt regelen. Helaas had ik voorop het chassis maar plek voor één extra potmeter, dus de drive potmeter verhuisde naar achter. Die gebruik je toch minder. Als galmveer gebruikte ik de korte (23cm) 8AB2A1B van TAD die ik onderin de box monteerde. Klinkt prima.

Het was flink experimenteren om deze reverb schakeling op de goede manier te integreren met de bestaande amp, maar uiteindelijk lukte dat via onderstaand schema vlak voor de fasedraaier, waarbij de 1M weerstand vervangen is door de master volume pot.
Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende buisjes voor de galm en een 12AX7 werkt verreweg het beste. Goede sound, lekker warm en ruim voldoende reverb die met de drive pot nog eens te fine tunen is.

De totaalklank is warm, erg warm. Clean is dat heel mooi, zeker met single coil elementen. Overstuurd, en zeker met humbuckers, wordt het te modderig. Het randje vervorming is mooi, maar teveel bas. Ik kan een paar dingen doen:
  1. koppel caps verkleinen. Vooral die van de eindtrap.
  2. één tonepot weglaten, bright cap met schakelaar op die volumepot en het vrijkomende gat gebruiken voor een bas potmeter.
  3. een "thin" switch die wat bas uitfiltert.
En zo blijf je lekker bezig. Voorlopig voldoet hij met m'n Ibanez hollow body heel prima bij het clean spelen. Thuis ga je toch niet scheuren, tenminste ik niet... :-)

Voor het eerst wilde ik het kastje met Tolex bekleden. Dat heb ik geweten! Weer een leerpuntje in netjes, schoon en doordacht te werk gaan met veel geduld..... En dit is dan het eindresultaat, nog zonder de achterplaat:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten